Egyszerű elemek anyagba illesztése

Az eXe lehetővé teszi több, számos fájltípus vagy web alapú erőforrás beillesztését a tartalomba. Ezek közé tartoznak a képek, médiumadatok (videó- és audioklipek), matematikai képletek (LaTeX használatával), és bármilyen fájltípusú csatolmányok, illetve bármilyen iDevice TinyMCE alapú szövegszerkesztő mezők. Legtöbb esetben, választhat a felhasználó, hogy vagy beágyazza az aktuális fájlt az e-learning csomagba, vagy külső hivatkozást ad meg egy webkiszolgálóhoz.

Képek beillesztése

A TinyMCE képgomb lehetővé teszi, hogy képeket illesszünk bármely szövegszerkesztő mezőn belül a tartalom bármely részébe. A képek beillesztésének menete nagyon egyszerű. Bármilyen iDevice szövegszerkesztő mező esetében, a TinyMCE képgombján kattintva megnyílik a kép dialógusablak (8.2. ábra - Kép beillesztése a szövegbe). Alkalmazását az alábbi ábra illusztrálja a Tevékenység iDevice használata közben:

8.2. ábra - Kép beillesztése a szövegbe

Kép beillesztése a szövegbe

Képeket jellemzően két különböző forrásból szoktunk beilleszteni a szövegbe: vagy a lokális gépről, vagy online forrásból.

Web alapú képek beillesztése

Bármely, a világhálón található kép beilleszthető a tartalomba. Ezeket a képeket be kell hivatkozni a tartalomba és ugyanúgy jelennek meg, mint a saját gépen lévő képek, de a képhez tartozó adatokat nem tárolja a tananyag. Ez azt jelenti, hogy az eXe projekt és az exportált tartalma kisebb méretű és sokkal „könnyedebb”, azonban hálózati elérést igényel különböző web helyekhez, hogy megjeleníthessük a képeket. Csak akkor alkalmazzunk web alapú képeket a tananyagban, ha nincsenek hálózati hozzáférési problémák, vagy a tananyag eleve a weben kerül publikálásra.

Ahhoz, hogy egy web alapú képet beillesszünk a tartalomba, egyszerűen meg kell adni a web alapú kép internetcímét a kép dialógusablakának Image URL mezőjében és az [ENTER] leütése után betöltődik a kép dialógusdoboz Preview (Előnézet) paneljére. Innen elég értelemszerűen beállítani a panelen a kép tulajdonságait, majd az [INSERT] gombbal beszúrni a képet.

Helyi képállományok beillesztése

A web alapú képektől eltérően, amelyek minden alkalommal dinamikusan kerülnek letöltésre a külső webtárhely-szolgáltatótól akárhányszor meg kell jeleníteni, bármilyen fájl alapú kép beágyazása esetén a projekt fizikailag is tartalmazza azt. Bár ez hozzájárul egy nagyobb eXe projekt-fájlhoz és exportált tartalomhoz, de ezenfelül biztosítja a hordozhatóságot. Ez különösen fontos, ha a tartalmat meg kell nézni (vagy inkább újraalkotni) egy csökkentett hálózati elérés vagy kapcsolat nélküli munka esetén. Ha tartalmunkat közzé kívánjuk tenni CD-re exportálva vagy egy másik hordozható médiumon a kapcsolat nélküli megtekintéshez, akkor tényleg be kellene ágyazni mindegyik képet (és bármely más média adattípust) a lokális állományokból.

Egy fájl alapú kép beillesztésének eljárása nagyon hasonlít a web alapú képek beillesztésének fenti lépéseihez a következő alapvető különbségekkel:

  • a TinyMCE kép dialógusablak fájl tallózás gombját használjuk, hogy kiválasszuk és beletekintsünk a képbe,

  • az iDevice „Rendben gomb”-ja nemcsak az iDevice szerkesztését fejezteti be, hanem az aktuális képfájl beágyazását is szolgálja.

Multimédia, audió és videó beillesztése

A TinyMCE média gomb lehetőséget nyújt multimédia objektumok beillesztésére bárhová a tartalmon belül, bármely szövegszerkesztő mezőbe. Akárcsak a képeknél, a média gomb engedi külsőleg tárolt web alapú multimédia beillesztését, akárcsak a helyi fájl alapú multimédiát.

A következő média adattípusok támogatottak:

  • ShockWave Flash SWF,

  • QuickTime,

  • Windows Media,

  • Real Media (audio),

  • MP3, FLV.

Mindegyik média adattípus (kivéve az MP3 és az FLV) megkövetelhet megfelelő kiegészítő böngésző beépülő modultámogatást. De minimális telepített Flash-sel azonban MP3 és FLV fájlok beágyazhatók egy beépített lejátszóval. Ezen különböző média adattípusok mindegyike egyedi attribútumokkal rendelkezik, melyek a média dialógusablak Advanced fülén érhetőek el.

Most már lehetőség van web alapú YouTube és Google videófolyamok beágyazására ugyanazzal a könnyen kezelhető TinyMCE médiaadat beépülő modullal. Egyszerűen csak másoljuk a videoklip megfelelő URL-jét, és illesszük be a médiaadat dialógusablak File/URL mezőjébe, és üssük le az [ENTER] billentyűt.