12. fejezet - Moodle alkalmazása a matematika oktatásban

Tartalom

A matematika tantárgyi sajátosságai
Hasznos bővítmények bemutatása
Geogebra filter
WIRIS math tools

A matematika tantárgyi sajátosságai

Az online matematika tananyag készítésekor elsődleges probléma a matematikai formalizmusok megfelelő kezelése úgy, hogy az mind az anyag törzsszövegében, mind az ellenőrző kérdésekben előfordulhasson. A matematikai képletek beépítésére három különböző lehetőségünk van:

Formulák leírása egyszerű szövegként

A matematikai formulák bevitelének legegyszerűbb módja, azok egyszerű szövegként történő ábrázolása. Hála a betűtípusok széles választékának az alkalmazott karakterekkel a legtöbb matematikai jel megjeleníthető. A problémát ebben az esetben az jelenti, hogy az egy sornál nagyobb magasságú, vagy "többemeletes" képletek alapesetben nem vihetők be. Ezt a módszert tehát csak akkor tudjuk alkalmazni, ha a képleteink kellően egyszerűek. Ez sajnos a matematikai tárgyakra jellemzően nem igaz, így gyakorlatilag bármilyen komolyabb munka esetén ez a megoldás elvethető.

Matematikai jelek SCORM tananyagban

A matematikai jelek bevitelének problémájára egy kielégítő megoldás lehet, ha az online elkészített anyagainkat nem a Moodle beépített szerkesztőjével készítjük el, hanem SCORM tananyagként töltjük fel. Ebben az esetben, köszönhetően a tananyagszerkesztő szoftverek kiváló lehetőségeinek a formulák bevitele terén (lásd korábbi fejezetek) bárhol az anyagban megfelelő minőségben tudunk elhelyezni jó minőségű formulákat. A módszer hátránya az, hogy csak tananyagot tudunk így felvinni és például nem alkalmazható a Moodle beépített tesztszerkesztőjében.

Formulák beillesztése (beágyazott) képként

Mivel a Moodle felületen minden HTML formában tárolt a formulák beillesztésének megoldására azok a módszerek alkalmazhatók végső soron, amik az egyszerű honlapoknál is beváltak. Ugyan több megoldási kísérlet is napvilágot látott már, napjainkban még mindig az a jellemző, hogy a formulákat képként illesztik ezekbe a dokumentumokba. Ez a megoldás alkalmazható a Moodle esetében is. Fontos megjegyezni viszont, hogy talán érdemesebb a képek bináris forrását is a HTML file-ba illeszteni, mivel a tapasztalatok alapján a generált tartalmaknál (pl Moodle tesztek) a külső hivatkozásiik formátuma elromlik, így a képek nem jelennek meg megfelelően.

Természetesen a legegyszerűbb az lenne, ha széles körben támogatottá válna valamilyen, a HTML-ben használható formulaleíró nyelv, mint pl a MathML. Sajnos azonban az ígéretek ellenére ennek a támogatottsága egyelőre akadozik több böngészőben is.