Bevezetés

Jelen oktatási segédanyag a Debreceni Egyetem Informatikai Karán oktatott Elektronikus oktatási környezetek és Multimédia tárgyak oktatásához készült. A tárgyakat mind nappali, mind levelező tagozaton oktatjuk informatikatanár mesterszakon.

A tananyag gyakorlati és elméleti ismereteket egyaránt tartalmaz, és számos videó anyaggal is kiegészítettük. Az átláthatóság kedvéért az anyag 14 fejezetét két szakaszra osztottuk. Az első nyolc fejezet minden elméleti ismeretet tartalmaz, mely szükséges ahhoz, hogy a hallgatók megválaszolják az említett szakok záróvizsgáinak ehhez a tárgyhoz köthető tételeit. Az elméleti rész végén ellenőrző kérdésekkel segítjük az ismeretek elsajátítását. A következő hat fejezetben a gyakorlati oldalról közelítjük meg a témát. Így miután a 9. és a 10. fejezetben általánosan beszélünk az e-learning gyakorlati lehetőségeiről, az utolsó négy fejezetben konkrét tantárgyak/témakörök esetében szemléltetjük a megvalósítás lehetőségeit. A második szakasz az elsajátított tudást próbára tevő feladatokkal zárul.

Fontos megjegyeznünk, hogy ugyan az anyag elkészítése során törekedtünk arra, hogy az olvasó számára minél átfogóbb képet adjunk a téma jelenlegi állásáról, a teljesség egy ilyen dinamikusan fejlődő tudományágban nem volt, nem lehetett az igényünk. Ennek ellenére célunk szerint sikerült az anyagban összegyűjteni a lehető legaktuálisabb forrásokat, s bemutatni az azokban leírtak gyakorlati értékét saját és mások tapasztalatai alapján.

A gyakorlati rész témáinak kialakításában nagy szerepe volt azoknak a hallgatóknak, akik az elmúlt években teljesítették a tárgyat. Folyamatosan törekedtünk arra, hogy olyan tudást közvetítsünk feléjük, amelyre valóban szükségük van, így minden félévben megkérdeztük, hogy mi az amire ők szeretnék, vagy tudnák használni az e-learninget.

Az elméleti rész alapját a Dr. Hutter Ottó, Dr. Magyar Gábor, és Dr. Mlinarics József által írt E learning 2005 könyv [22] adja, mely joggal tekinthetünk a szakterület magyar nyelvű alapművének.

Az e-learning, az elektronikus oktatás az elmúlt 15 évben elkerülhetetlenné vált a felsőoktatásban és a felnőttoktatásban. Küldetésünknek érezzük, hogy a leendő, vagy már dolgozó középiskolai tanárokat számára is bemutassuk ezt a területet. Nem titkolt célunk ezzel, hogy a tanárok meglássák a lehetőséget az elektronikus oktatási környezetek használatában. Bár jelenleg a középiskolai oktatásban nem támogatott a tiszta e-learning használata, mégis remek kiegészítései lehetnek ezek a rendszerek a hagyományos tantermi oktatásnak és számonkérésnek. Mi a felsőoktatásban is érezzünk ennek az előnyeit. Hallgatóink gyakran már úgy érkeznek, hogy ismernek és használtak már hasonló rendszert. Az elektronikus tanulás vitathatatlanul segít az önálló tanulás kultúrájának kialakításában, melyre a felsőoktatás az első pillanattól támaszkodik.

Az elektronikus oktatóanyagok készítését azzal kívánjuk támogatni, hogy ezen tananyag SCORMformátumú változatát mellékeljük mintaként.

Saját sikerként könyveljük el, hogy az elmúlt években oktatott diákjaink közül munkahelyükön sokan bevezettek valamilyen e-learning rendszert, és emiatt gyakran kapunk pozitív visszacsatolást a tárgy hasznosságáról.