A sorbanállási elmélet a köznapi életben előforduló egyik kellemetlen jelenség, nevezetesen a várakozás vizsgálatával foglalkozik. Nemcsak mi, hanem számos területen előforduló igények is sorba állnak, pl. hívások a telefonközpontban, levelek és iratok a hivatalban, programok a központi egységnél, csak hogy néhányat említsünk. Nem véletlen, hogy szóbahoztuk a telefonforgalmi és számítógépes problémákat. Az elmélet történetében döntő helyet foglalnak el ezek az alkalmazási területek. A sorbanállási rendszerek tanulmányozását a telefonforgalmi problémák megoldására A. K. Erlang dán mérnök kezdte el a XX. század elején.
Munkája nemcsak a mérnökök, hanem a matematikusok figyelmét is felkeltette, és nagyon sok cikk és könyv foglalkozott a valószínűségszámítási háttérrel. A sorbanállási elmélet szinte önálló tudománnyá nőtte ki magát, melynek eredményeit és módszereit sikerrel alkalmazzák többek között a megbízhatóság-elméletben, számítástudományban, operációkutatásban. Sok kiváló matematikus szerzett hírnevet a sorbanállási elmélet területén. Ami rendkívül fontos az az, hogy egy jelenleg is dinamikusan fejlődő területről van szó, melynek művelői ma is számos dolgozatot és könyvet írnak. Erről legkönnyebben úgy győződhetünk meg, ha a Google Scholar keresőjébe a témakörhöz tartozó szót írunk be. Külön érdeklődési csoport is létrejött, amelynek tagjai rendszeresen karbantartott honlapon értesítik egymást a fontos eseményekről. Erről a forrásról számos jegyzetet, szoftvert és más hasznos anyagot lehet letölteni, lásd
Magyarországon ebben a témakörben nem sok jegyzet, könyv jelent meg. Leginkább Györfi László, Páli István [ 26 ], Jereb László, Telek Miklós [ 36 ], Kleinrock [ 41 ], Lakatos László, Szeidl László, Telek Miklós [ 47 ] és Sztrik János [ 64 ], [ 65 ], [ 66 ], [ 67 ] munkáit tudnánk felsorolni. Feltétlenül meg kell azonban jegyezni, hogy a magyar matematikusok és mérnökök érdemben részt vettek az elméleti kutatásokban és számos esetben alkalmazták is az elért eredményeket. Mindenképpen meg kell említeni Takács Lajost, Tomkó Józsefet, Arató Mátyást, Györfi Lászlót, Benczúr Andrást, Lakatos Lászlót, Szeidl Lászlót, Jereb Lászlót, Telek Miklóst és Sztrik Jánost akik számos dolgozatot publikáltak neves nemzetközi folyóiratokban. Az angol és orosz nyelvű könyvek száma is tekintélyes, az irodalomjegyzékben csak a legfontosabbakat soroltuk fel és ezek mind megtalálhatók Debreceni Egyetem, Informatikai Kar könyvtárában. Bővebb összeállításért érdemes felkeresni az alábbi linket:
Ahhoz, hogy teljesen jellemezzünk egy sorbanállási rendszert, azonosítanunk kell azt a sztochasztikus folyamatot, amely a beérkező igényeket írja le, és meg kell adnunk a kiszolgálás szabályait és struktúráját. A beérkező folyamatot általában az egymás után beérkező igények közötti időintervallumok, mint valószínűségi változók eloszlásának segítségével jellemezhetjük. Ezt az szimbólummal jelöljük, ahol
.
A sorbanállás elméletében többnyire feltesszük, hogy az egymás utáni beérkezések közötti időközök (röviden beérkezési időközök) azonos eloszlású független valószínűségi változók (ezért a beérkezési folyamat ún. felújítási folyamatot alkot). A másik sztochasztikus mennyiség, amelyet meg kell adni, a beérkező igények által a csatornával szemben támasztott követelmények (munka) nagysága; ezt kiszolgálási időnek nevezzük és valószínűségeloszlását -szel jelöljük, azaz
.
A kiszolgálás ideje annak az időintervallumnak a hosszát jelenti, amelyet az igény a kiszolgáló egységben eltölt.
A kiszolgálás szabályára és struktúrájára vonatkozóan további mennyiségeket kell meghatározni. Ilyen jellemző a rendelkezésre álló kiszolgáló egységek (csatornák, kiszolgálók, szerverek, stb.) száma, valamint a befogadóképesség, ami nem más, mint a kiszolgálóegységben és a várakozási sorban tartózkodó igények maximális száma, amit gyakran végtelennek tekintünk. A kiszolgálási sorrend írja le azt a szabályt, amely szerint a várakozók közül sorra kerülnek az egyes igények kiszolgálás céljából. A leggyakrabban használt kiszolgálási elvek: FIFO (First In, First Out) érkezési sorrendben; LIFO (Last In, First Out) fordított sorrendben történő kiszolgálások. Ha a beérkező igényeket bizonyos csoportokba tartozás szerint meg lehet különböztetni, akkor a csoportok között prioritást lehet megállapítani, és ezen a prioritáson alapul a kiszolgálás sorrendje. Ez az egyik legalkalmasabb ütemezési elv, mivel így az igények közötti fontossági sorrendet felállítva történik a kiszolgálás.
A prioritásos sorbanállási elvnek két fő típusa van: abszolút és relatív. Az előbbi azt jelenti, hogy ha egy igény kiszolgálása folyamatban van, és érkezik egy magasabb prioritású igény, akkor a kiszolgálás megszakad, és újra beáll a várakozási sorba. He legközelebb rákerül a kiszolgálás, akkor az kezdődhet az elejétől vagy a megszakítás helyétől. A relatív prioritásos esetben a fontosabb igény beérkezésekor a kiszolgálás nem szakad meg, hanem folytatódik, majd a befejezéskor a legfontosabb várakozó igény kiszolgálása kezdődik.
A sorbanállási rendszerek hatékonyságának és teljesítményének vizsgálatához a következő rendszerjellemzőket igyekszünk meghatározni: az igények várakozási ideje; a rendszerben levő igények száma; a foglaltsági intervallum hossza (vagyis az a folytonos időintervallum, amelyben a kiszolgáló egység állandóan foglalt); az üresjárati időszakasz hossza; a pillanatnyi munkahátralék eloszlása. Mindegyik mennyiség valószínűségi változó, és így teljes valószínűségszámítási jellemzésüket (vagyis eloszlásfüggvényüket) keressük, amit általában nehéz megadni, így sokszor megelégszünk az átlagos mennyiségekkel.
Az elemi sorbanállási elmélet egyrészt történeti okokból fontos, másrészt pedig azért, mert alkalmas arra, hogy szemléltesse a bonyolultabb sorbanállási rendszerek jellemzőit is.
Az egyszerűség kedvéért tekintsünk először egy egykiszolgálós rendszert.
A sorbanállási rendszerek teljesítményének mérésére legalkalmasabb eszköz a torlódás vizsgálata. Legyen egy dimenzió nélküli mennyiség, amelyet a következőképpen lehet definiálni:
Feltételezzünk egy végtelen populációjú modellt, jelöljük a beérkezési intenzitást -val, ami nem más, mint az átlagos beérkezési időköz reciproka, valamint az átlagos kiszolgálási időt
-vel. Ekkor a következőt kapjuk:
Az -nél nagyobb forgalmi intenzitás azt mutatja, hogy az igények gyorsabban érkeznek, mint ahogy egy szerver (kiszolgálóegység, csatorna) ki tudná szolgálni őket.
Jelölje az
esemény karakterisztikus függvényét, azaz
és azt az eseményt, hogy a kiszolgáló tétlen a
időpillanatban. Ekkor a szerver időegységre eső kihasználtsága
ahol egy elegendően hosszú időintervallum. Ha
esetén a fenti mennyiségnek létezik határértéke, akkor a szerver kihasználtságán ezt az
-sel jelölt mennyiséget értjük. Továbbá
valószínűséggel fennáll
ahol annak stacionárius valószínűsége, hogy a szerver tétlen,
a kiszolgáló egység átlagos foglaltsági periódushosszát,
pedig az átlagos tétlenségi periódushosszát jelöli.
Ez az összefüggés Markov-folyamatoknál speciális esete a következő, gyakran felhasználható relációnak, amelynek magyar nyelvű bizonyítása megtalálható Tomkó József cikkében [ 77 ].
10.1. Tétel. Legyen egy ergodikus Markov-folyamat,
pedig állapotterének egy részhalmaza. Látható, hogy
az idő folyamán felváltva tartózkodik
-ban és
-ban. Ekkor
valószínűséggel
ahol és
az
ill. az
részhalmazban való átlagos tartózkodási időt jelöli egy ciklus alkalmával,
pedig az
folyamat ergodikus eloszlása.
Egy párhuzamos szerverből álló rendszerben T idő alatt átlagosan
igény érkezik szerverenként, feltéve, hogy a forgalom egyenletes eloszlású az
kiszolgáló egység között. Ha minden beérkezett kérés kiszolgálása átlagosan
ideig tart, akkor egy adott szerver teljes foglaltsági idejének várható értéke
. Osszuk el ezt a mennyiséget
-vel, így
Mivel a kihasználtság maximum lehet, így az
szerveres rendszer kihasználtsági tényezőre vonatkozó korrekt kifejezés:
A másik gyakran használt teljesítménymérő eszköz a rendszer átbocsátóképességének vizsgálata. Ezt a mennyiséget úgy definiálhatjuk, mint az időegységként kiszolgált igények átlagos számát: szerveres rendszerben minden időegység alatt
igény kiszolgálása fejeződik be, így az
Ez azt jelenti, hogy az átbocsátóképesség ekvivalens a érkezési intenzitással ha a
kisebb, mint a maximális kiszolgálási sebesség (
), azon túl az átbocsátóképesség beáll
-re.
Az igények szempontjából a legjelentősebb teljesítménymérő eszköz az az idő, amit a várakozási sorban vagy a rendszerben töltenek. Definiáljuk a várakozási időt, mint a
-dik igény várakozási sorban eltöltött idejét, és a
válaszidőt, mint az igény által e rendszerben eltöltött teljes időt. Ezen jelöléseket használva a következő egyenlőséget kapjuk:
ahol a kiszolgálási időt jelöli.
és
is valószínűségi változó, várható értékük
és
alkalmas a rendszer teljesítményének mérésére.
A rendszer teljesítményének vizsgálata történhet a várakozási sor hosszának mérésével is. A valószínűségi változó jelentse a
időpillanatban a sorban található igények számát, és
a
időpillanatban a rendszerben található igények számát. Egy rendszerben levő igény vagy a várakozási sorban van, vagy éppen kiszolgálás alatt áll, tehát
szerveres rendszer esetén: