9.2. Mantis

Ebben a fejezetben a Mantis (magyarul imádkozó sáska) ingyenes hibakövetést támogató rendszert mutatjuk be. Az alábbi ábra a Mantis állapot gépét szemlélteti. Itt láthatjuk, hogy az egyes állapotokból, hogyan jut át a másikba a hiba.

9.2. ábra - A Mantis rendszer állapot gépe

A Mantis rendszer állapot gépe


Tekintsük át, hogyan halad a folyamat egy hiba bejelentésétől annak lezárásáig. Először is a rendszerhez hozzáféréssel kell rendelkeznie a bejelentőnek. Viszonylag egyszerű, ha belső tesztelésről van szó, mert ott többnyire adott a jogosultság a hibabejelentésre. Származhat a bejelentés a megrendelőtől is, aki kapott tesztelésre egy korai verziót, vagy ami rosszabb, már rendelkezik egy kész, kiadott verzióval. Elképzelhető olyan bejelentés is, amikor mi vesszük fel a rendszerbe a hibát, az ügyfél telefonos elmondása, vagy levele alapján. A hiba bejelentője a rendszerbe bejelentkezve láthatja minimum a saját maga bejelentette hibákat, állapotukat és a hozzá fűzött megjegyzéseket, valamint ő maga is további információkat fűzhet a bejelentéshez, sőt, erre gyakran meg is kérik a hibajavítók a bejelentőt.

A Mantis rendszerben vázlatosan az alábbi módon történik a hibakezelés:

9.3. ábra - Hiba rögzítése a Mantis rendszerben

Hiba rögzítése a Mantis rendszerben


A projekt felelőse figyeli az érkező bejelentéseket és a megfelelő fejlesztőhöz rendeli a hibát. Ez úgy is történhet, hogy kiadja egy-két fejlesztőnek, hogy nézzék át a bejelentéseket és kezdjék meg a hibák javítását. Egy hibát általában hozzá lehet rendelni máshoz és magunkhoz is.

9.4. ábra - Hibák listája

Hibák listája


A hiba bejelentője ezután megnézheti, hogy hol tart a javítás. Láthatja, hogy a hiba az Új állapotból, milyen állapotba került át. Ha már kiosztva állapotú, akkor jogaitól függően láthatja azt is, hogy kihez került a hiba, és milyen megjegyzéseket fűztek eddig hozzá.

9.5. ábra - Egy hiba leírása

Egy hiba leírása


A javítással megbízott programozó és a hiba bejelentője gyakran nem ugyanazt a szaknyelvet beszélik. Ebből aztán rengeteg félreértés adódik. A programozó nem érti a bejelentést, a bejelentő nem érti, hogy mit nem ért a programozó. Így elég hosszadalmas párbeszéd alakulhat ki a hibakezelő rendszer segítségével, ám végül tisztázódik a helyzet, és vagy lezárják a hibát azzal, hogy ez nem hiba, csak az ügyfél nem olvasta el a kézikönyvet (nagyon ritkán olvassa el), vagy pedig elkezdi a programozó a javítást.

9.6. ábra - Egy konkrét hiba életútja

Egy konkrét hiba életútja


A fenti módszerrel természetesen nem csak bejelentett hibákat lehet nyomon követni, hanem akár új igények megvalósítását, vagy akár egész termékek gyártását is követhetjük vele, ezért hívják ezeket a rendszereket munkakövető (issue tracking) rendszereknek is.

Utóbb minden menedzser álmát is ki lehet nyerni a rendszerből, azaz mindenféle grafikonokat és kimutatásokat. Ezen kinyerhető adatok között találhatunk fontosakat is, mint például, hogy mennyit dolgoztunk egy munkán. Ez segít a továbbiakban megbecsülni, hogy bizonyos típusú munkákat menyi idő alatt lehet elvégezni.